Fakturera mera med iBiz
Att hålla koll på sin tid är alltid ett elände. Hur länge satt du egentligen med den där skissen? Vad gjorde du egentligen förra veckan? Och vad skrev du nu i fakturan? iBiz hjälper dig få ordning på oredan.
Det mest spektakulära med iBiz är att det hette iWork ända tills i julas, då det plötsligt bytte namn. Förklaringen kom på Mac Word Expo, då Apple presenterade sitt eget iWork …
Alldeles oavsett namnet är iBiz en trevlig uppstickare bland alla de maciga program som börjar på i. iBiz är avsett för alla som har datorn som sitt arbetsredskap och debiterar för sin tid.
Vi har lärt oss känna igen upplägget: Ett huvudfönster och olika tilläggsfönster som kan fällas ut. Till vänster i huvudfönstret har iBiz en lista med kunder. Informationen hämtas direkt från Apples Adressbok och den grupp iBiz skapat där. Till höger ett info-fönster där du till exempel kan se en Att göra-lista hämtad från iCal.
Huvudfönstret har tre vyer. En för utfört arbete; en för kalkylerat arbete, som utgör underlag för offerter; och en för förskottsbetalningar, på engelska ”retainer”, på svenska lite kryptiskt döpt till ”kvarvarande arbete”, vilket känns lite ologiskt.
Vad ska det kosta? Lägg in arbetsuppgifter, material, händelser och deras debitering. Till höger anas kunder hämtade från Adressboken, och till vänster en att göra-lista hämtad från iCal.
|
Arbetsgången är enkel. Du kan skapa hur många arbetspass som helst för ett projekt. Du kan också gruppera arbetspassen – en funktion vars finess ger sig till känna vid faktureringen.
På fri fot. Genom att synka med iCal kan du få med, och debitera, möten och annat som sker när du inte sitter vid datorn. Om du bokat in dem i iCal.
Den röda pricken i dockan visar att iBiz arbetar (även om inte du gör det).
|
Tidtagningen styrs från en ikon i menyn, eller från programikonen i dockan. Denna dekoreras med en röd prick när tidtagaren är på. En diskret men ändå väl synlig finess. Om du lämnar datorn noterar iBiz din frånvaro, och frågar om du vill räkna med denna tid. Tack för det!
Detaljerat. Här visar iBiz vilken typ av debitering du valt för aktuell arbetsuppgift, och här kan du också lägga in olika typer av rabatter eller påslag.
|
När du avslutat ditt uppdrag är det dags för det roliga: att fakturera. Är du ambitiös har du hämtat några fakturamallar från hemsidan, kanske redigerat en för att passa dina behov, eller skapat en helt egen. Fakturamallarna är enkla rtf-filer så det är bara att låta kreativiteten flöda.
Markera ett projekt, välj ”Skapa faktura”, och vips har alla arbetsuppgifter satts på pränt. Här får du mer eller mindre detaljerade uppställningar beroende på hur, eller om, du grupperat arbetsuppgifterna. Om du ändå inte är nöjd går det fortfarande att göra ändringar.
Sedan är det bara e-posta fakturan (direkt från iBiz), och sätta sig att vänta på pengarna. MacWorlds köpråd:
Det finns många tidtagningsprogram på shareware-arenan. Med sin faktureringsfunktion tillhör iBiz de mer avancerade, och till ett av de bästa i sin klass.
För konsulten som debiterar på tid och vill få ett samlat grepp om sin timdebitering och fakturering är det här ett bra val. Intuitivt, med många funktioner, och väl integrerat med Apples egna program.
Det är lite buggigt vid gruppering av arbetsuppgifter (som är en ny funktion). Men det är smällar man får ta för ett så snyggt och prisvärt program.
Christina Svensson har insett att det mesta tar mycket längre tid än hon räknat med.
Texten var införd i MacWorld
nr 1 — 2005
|