![]() ![]() LEKTIONER:
|
Digital takt och tonMed internet har vi fått tillgång till ett helt nytt sätt
att kommunicera, som inte är likt något annat vi är vana
vid. Närmast kan det liknas vid ett mellanting mellan brev och telefonsamtal. Netiketten har flera syften och har tillkommit av flera skäl. Det
viktigaste är att utforma en gemensam standard för hur människor
bör uppträda och uttrycka sig i digital form.
Efter att ha läst rubriken och första meningen i meddelandet
ska mottagaren ha en klar uppfattning om vilket ämnet är, vad
det handlar om och hur viktigt eller brådskande det är.
Fatta dig kort och koncist - då blir det lättare att läsa
och ta emot ditt budskap.
Ett e-brev åtföljs inte av skribentens gester, tonläge och ansiktsuttryck. Håll dig till fakta och undvik dubbeltydiga ord och ironier. Mottagaren ska inte behöva gissa vad det är du försöker säga. (se även Nätkultur)
Är ditt e-brev trots allt långt med mycket fakta och flera frågor? Avsluta med en kort resumé av dina frågeställningar, klart uppställda i punktform.
Blankrader mellan stycken gör e-brevet mer lättläst. Det blir också lättare att besvara olika delar om du lägger in en blankrad efter varje stycke/frågeställning.
Räkna inte med att den mottagande datorn har samma tabulatorinställningar som du. Din fina formatering kan se ut som rena rappakaljan för mottagaren.
I Outlook är det möjligt att själv välja symbol för att ange hur många varv ett e-brev gått. Hakar (>) är vedertagen internetstandard. Använd dem.
Outlook kan du ange olika textformat för dina e-brev. På Ericsson används Rich Text som standard. Plain Text är den mest basala, och utgör minsta gemensamma nämnare på internet. Använd det.
Räkna inte med att mottagaren direkt vet vem du är. När
du e-postar människor utanför din omedelbara omgivning bör
du alltid bifoga din signatur. Den bör innehålla ditt fullständiga
namn, titel, avdelning, företag och telefonnummer. Eventuellt också
adress. Signaturen bör vara max fyra rader.
Det är svårt att förstå sammanhanget om det dimper ner ett e-brev enbart innehållande orden Javisst, så gör vi!. Korrekt sätt är att trycka på "besvara", så avsändarens text finns kvar i det nya meddelande du börjar skriva.
Det är bara det du svarar på som ska finnas kvar i ditt svarsbrev.
Klipp bort all onödig text. Behåll dock så pass mycket
att det klart framgår vad du svarar på.
Vill du kommenterar något i ett e-brev, eller besvara en fråga,
skriver du lämpligen ditt svar direkt under det du besvarar. På
så vis får e-brevet en dialogform som är lätt att
följa och förstå. Detta sätt är vedertaget,
och är kutym på e-postlistor
Skicka aldrig bifogade filer som är större än 500 kb.
I många fall är det helt enkelt onödigt att skicka runt
en massa filer. En ofta bättre lösning är att lägga
upp de aktuella dokumenten i "Public Folders".
Räkna inte med att hela världen sitter med Outlook och senaste versionen av MS Office. Det gör dom inte. Ta reda på vad mottagaren har för utrustning innan du dränker denne i bifogade filer som inte går att öppna.
De flesta datavirus sprids idag genom filer från ordbehandlingsprogram. Var därför försiktig med att bifoga filer till ett e-postmeddelande. Öppna aldrig en bifogad fil som kommer från en okänd avsändare. Om meddelandet är skrivet i "Plain text" undviker du denna risk.
Sprid inte kedjebrev, reklam eller andra massutskick!
Föreställ dig att det är du som får detta e-brev. Hur uppfattar du texten? Innehåller den alla nödvändiga fakta? Kommer ni ihåg samma saker från ert förra möte?
Vänta några timmar innan du besvarar ett meddelande som satt dina känslor i svall. Ofta handlar det om missförstånd. Den som sitter i en stor daglig e-postflod kan lätt bli kort i tonen i sina meddelanden, vilket kan uppfattas som ovänligt, men behöver inte alls vara det. Lyft luren och red ut saken istället.
Ett e-brev är ungefär lika privat som kontorets anslagstavla.
Skicka inget i ett e-postmeddelande som du inte skulle kunna tänka
dig att sätta upp där.
Att skicka ett e-brev till fel person - eller till alla i företaget - kan vara katastrofalt. Kolla adressen. Kolla den sedan igen.
Det bör klart framgå vem som är mottagare, och förväntas reagera på ditt e-brev. CC (vi gick igenom detta i avsnitt 7) används när informationen är relevant för mottagaren, men när denne inte behöver svara.
Skriv aldrig med bara stora bokstäver (versaler). FÖRUTOM ATT VERSALER ÄR SVÅRARE ATT LÄSA betraktas det också som att SKRIKA. Skriv det du vill betona inom *asterisker* eller som _understrykningar_ i stället, det blir *mycket* lättare att läsa.
Skämt eller ironi utan åtföljande tonläge och ansiktsuttryck kan lätt uppfattas som kritik. För att råda bot på ett humorlöst internt uppfanns smileys, eller emoticons. Vanligast är denna :-). Vrid ditt huvud åt vänster för att se det glada ansiktet. Här är några till: :-) = glad ;-) = blinkar skämtsamt, lätt sarkastiskt :-D = jätteglad :-| = sammanbiten, nollställd :-> = elakt grin, kraftig sarkasm 8-) = storögd, salig, eller med glasögon :-/ = perplex :-( = sur, arg eller ledsen :-P = räcker ut tungan i avsmak :-e = besviken :-@ = skriker :-o = förvånad :-O = ropar, eller är jätteförvånad :-* = puss, eller är full :-{ = med mustasch :-{} = med läppstift
Asterisker används också på samma sätt som smileys - för att betona känsloläge genom att agera; *kliar sig förvirrat i huvudet*.
I e-brev eftersträvar man ofta att skriva med så få tangenttryckningar som möjligt. Det har det skapats förkortningar, och tydlighet har bytts i förvirring. Vi tar inte upp dem här för att du ska använda dem, utan för att att du ska veta vad de betyder om du råkar få dem. BCNU = be seeing you
Är de svåra att förstå? Hur skulle du uttrycka dig idag för att göra dem mer förståeliga?
Fråga dem som får dina e-brev om vad de tycker, och hur de uppfattar dem.
Tveka inte att fråga mer rutinerade e-postare om tips, råd
och hjälp. |
http://www.cs.se/how/
Version 2.0 |
Copyright © 1999—2025 CS Skapad 2001-06-17 | Uppdaterad 2015-02-18 |
Publicerad i Access Magazine 31 januari 2000 |